17 de març 2006

Neu el dia del Pare

No és un desig, ni tampoc cap previsió, sino un fet que es va produir el 19 de Març de 1.985 i del qual faré una petita crònica, millor dit, la fará el Carles Nerín (Gracienc als fòrums) que te bona memoria per les situacions de nevades dels anys 80.

L'altre dia m'explicava això:

Un dels fets que recordo, per l'impacte que em va produir, va ser un dia de Sant Josep (el 19 de Març). Aquell dia era festa, però jo per excés de feina vaig anar a treballar (quins temps aquells!!!). Recordo que el dia es va aixecar núvol i al Peu del Tibidabo (Radio Minuto) teniem 10ºC. Al voltant de dos quarts de deu va començar a ploure..... la meva sorpresa va ser que tot just quan va guanyar en intensitat la pluja, aquesta es va convertir en uns flocs inmensos. Va ser una nevada curta, no més enllà de mitja hora o inclús menys, però intensa i molt espessa.

En molt pocs minuts la temperatura que va dir l'emissora va baixar fins a 4ºC. Recordo perfectament com em vaig plantar en la cruïlla de Balmes Mitre, bocabadat, mirant aquella meravella que s'em presentava devant els meus ulls. Un cop passada la "sorpresa" de la neu, va seguir durant tot el dia precipitant aigua, era un dia rúfol i fred. Varem estar rondant els 6ºC a la ciutat.

On jo vivía, al barri de La Torrassa de L'Hospitalet, no va caure neu i els meus records s'han diluit una mica. Però per això tenim la premsa.

Si cliqueu a sobre de la foto podreu llegir dos retalls de La Vanguardia que confirmen el fenòmen, relativament estrany, de l'aparició de la neu a la ciutat de Barcelona gairebé a la primavera.

No és la nevada més tardana a Barcelona perque, sense anar més lluny, el 9 d'Abril de 1.973 a l'Observatori Fabra es va enregistrar una nevada amb ¡¡¡12 cm!!! A plena primavera!!!

Però tornem al dia del Pare de 85 i, per analitzar breument la situació, aquí están els models isobàrics de les 00Z del dia 20, on poden veure una depressió localitzada entre mig de les Illes i la costa catalana provocant una llevantada "de llibre" que te un clar reflexe a nivell mesoscalar. Així trobem 0º a 850 hPa i al voltant de -25º a 500 hPa amb un geopotencial baix, si a més hi juntem força humitat a 700 hPa, tenim tots els ingredients per que hi haguessin desplomaments d'aire fred com aquest que va donar lloc al regal sorpresa dels pares aficionats a la neu.

Si ens fixem en les dades meteorològiques d'aquell dia, no trobem registres especialment cridaners i tampoc . Algunes dades d'aquell 19 de Març són:

Aeroport (10 m.).............. 8,0º i 0,6º Pl: 1,5 mm
BCN C/Roura (174 m.)...... 9,6º i 4,2º Pl: 1,4 mm
BCN Fabra (412 m.).......... 7,8º i 1,8º Pl: 1,3 mm
Badalona (37 m.).............. 9,8º i 4,8º Pl: 0,8 mm
Sabadell (245 m.)............ 8,9º i -0,7º Pl: 1,9 mm
Terrassa (286 m.)............. 6,6º i 0,2º Pl: 2,6 mm
Granollers (154 m.)......... 8,6º i -1,2º Pl: 0,9 mm
Montseny (1.712 m.)..... -0,7º i -5,5º Pl: 4,4 mm
Manresa (269 m.)............ 6,0º i -4,0º Pl: 2,1 mm

I aquí tenim la imatge de satèl·lit del 19/3/85 a les 13:20 hora solar, on la nuvolositat és molt abundant a tota la Península i, com no, a Catalunya. Només es veu un passadis sense nuvols al corredor de l'Ebre fruit, possiblement, dels vents de mestral.

Una situació molt interessant que jo no hagués recordat si no fora pel Carles.

Etiquetes de comentaris:

1 Comments:

Anonymous Anònim said...

Ondia Quim, gràcies per compartir a traves del teu blog els nostres records meteo. Em començo a adonar que ja em vaig fent vell. Sembla que va ser fa poc, i resulta que ja fà 21 anys Menys mal que la memòria encara funciona algo.
M´he quedat flipant amb la dada del 9 d´abril del 73 al Fabra....12 cms. de neu....bufff. I curiosament aquell dia va ser molt especial per a mi perque complia 10 anysssssssssss.Ostia, quina sorpresa.

01:37  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home